Aftensmad, Antiinflammatorisk Liv, Frokost/madpakke, Opskrifter

Varm salat

 

Grundopskrift på en varm salat

Jeg er vild med denne årstids grøntsager! Der er masser af friske rødder; persillerod, gulerødder i flere farver (lille, hvid, orange), rødbeder, jordskokker m.fl. Det er fantastisk nemt at lave en varm salat til enten aftensmad eller til frokost. Har du en arbejdsplads med mikrobølgeovn, så er det jo oplagt at lave en større portion til aftensmad og have rester med i madpakken den næste dag.

Lige for tiden indgår der ofte rødbeder og gulerødder i mine salater. De kommer altid i ovnen hver for sig, da rødbederne smitter meget af. Rødderne bliver vendt i olie og nogle gange også gurkemeje – det er jo så vanvittigt godt for mig, siger de kloge, der ved noget om antiinflammatorisk mad. Salt og peber og så ellers i ovnen ved 210 grader. Alt efter størrelsen på stykkerne, så plejer de at få mellem 30 og 45 min.

I mens rister jeg ofte nogle nødder eller kerner jeg kan drysse over, f.eks. sesamfrø, valnødder eller lign. Nu kan jeg godt lide at spise med øjnene så ofte får salaten også et drys af nogle krydderurter; persille, purløg, basilikum, timian etc. Det giver lidt ekstra smag til salaten udover det visuelle indtryk.

På ovenstående billede er rødderne tilberedt med revet gurkemejerod, olie og et drys friske krydderurter (kommes først på lige inden de serveres). Det er ret nemt tilbehør!

Lev antiinflammatorisk

Det er jo ikke fordi at det er svært at lave sådan en varm salat. Andre gange er det dampede grønne bønner med ovnbagte rødløg og valnøddeolie eller ovnbagt græskar. Den antiinflammatoriske livsstil har meget fokus på kosten og derfor har jeg brug for at variere produkterne selv om jeg bruger den samme formel i opbygningen af salaten. Men en del af det at leve antiinflammatorisk er også at leve stresfrit. Derfor er det om at gøre det så nemt for sig selv som overhovedet muligt. Det synes jeg denne grundopskrift på en varm salat er: rødder i ovn med olie, salt og peber, tilfør noget der knaser (nødder eller frø) og et drys af nogle krydderurter.

– Helle

 

 

Photo credit: Pinterest

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

1 Kommentar

  • Svar Nikki Lund 9. oktober 2018 at 23:23

    Åh, jeg burde virkelig give mig i kast med en ovnbagt gulerodssalat snart! Det ser bare så lækkert ud 🙂
    Kram,

    http://nikkilund.dk

  • Skriv en kommentar