Aftensmad, Antiinflammatorisk Liv, Opskrifter

Stegte gulerødder med gurkemeje

 

Tilbehør eller et måltid

Gulerødder er en af familiens mest elskede grøntsager. Den indtages rå, revet, bagt, most, dampet, med og uden dressing og krydderier… og nu også med gurkemeje.

Jeg har brugt gulerødderne som tilbehør men man kan også servere en lidt større mængde af dem med f.eks. kyllingetern og en lille håndfuld kogte rugkerner og så har man en lækker vintersalat.

Opskrift:

Den ønskede mængde skrællede gulerødder* dampes let. (Kogetid varierer alt efter røddernes tykkelse)

Lad dem dryppe af inden du kommer dem på panden.

På panden har du varmet lidt oliven- eller kokosolie op. Herpå lægger du gulerødder og vender dem i den varme olie. Krydder med gurkemeje og salt/peber. Man kan tilføje lidt hakket hvidløg og fintreven ingefær hvis man synes retten skal have lidt mere spark.

Tag gulerødder af panden og drys finthakket persille over inden servering. På billedet er der drysset med dild, men det er jeg ikke så vild med i denne sammenhæng.

*) det er flot med flerfarvede gulerødder men brug bare de ganske almindelige orange som man oftest finder i dagligvarebutikkerne.

Gurkemeje

Gurkemeje er ikke til at komme udenom i det antiinflammatoriske køkken. Men det smager også dejligt og er knald flot med sine gule farve. Gurkemeje er ikke så brugt i det nordiske køkken. Vi kender det mest fra krydderiblandingen karry.

Hvis du ikke kan lide gurkemeje kan du sagtens lave retten alligevel men så ville jeg tilføje det omtalte hvidløg og ingefær for smagens skyld.

Velbekomme!

– Helle

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar


Warning: A non-numeric value encountered in /srv/users/serverpilot/apps/bloggerspoint/public/wp-includes/functions.php on line 64