Aftensmad, Antiinflammatorisk Liv, Frokost/madpakke

Spidskålssalat med valnødder og blåbær

 

Sprød kålsalat

Når der godt må være lidt gods i din salat så er det glimrende at bruge kål. Jeg bruger ofte spidskål da det er sprødt men ikke helt så groft som f.eks. hvidkål.

Jeg blander ofte frugt/bær i mine salater for at få noget sødeme. Og nødder for at give noget knas.

I den antiinflammatoriske kost er blåbær prist højt. Blåbær indeholder mange antioxidanter og er derfor perfekt til bekæmpelse af kroppens betændelsestilstand. (Betændelsen i kroppen skyldes ikke noget udefrakommende som f.eks.en virus. Men antiinflammatorien er nødvendig for at overleve. Den skal bare ikke blusse for meget op i længere tid da det kan give en lang række sygdomme. At spise og leve antiinflammatorisk siges at kunne afhjælpe gener ved bl.a. visse gigtformer, Lupus, Chrons, psoriasis, sklerose mm.)

Valnødder er sprængfyldt med omega3-fedtsyrer. Og det er noget vi kan lide i denne kost!!! Jeg har ikke altid selv været en fan af dem, men det hjælper på det. Er du mere til f.eks. hasselnødder er de et glimrende alternativ.

Til sidst vil jeg anbefale at du drypper lidt god olie over salaten samtidigt med servering. Det kunne være valnødde- eller olivenolie.

Altså lyder opskriften således:

fintsnittet spidskål i den ønskede portionsstørrelse.

Et par skefulde blåbær.

Et par skefulde knuste og ristede valnøddekerner.

Salaten blandes og serveres evt. med lidt olie.

Salaten er oplagt at servere sammen med et stykke varmrøget laks.

Velbekomme!

– Helle

 

 

Photo credit: Antiinflammatorisk Liv og Pinterest

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar