Antiinflammatorisk Liv, Livsstilen, Soveværelse

Gode grunde til at blive i sengen

 

Hvorfor er søvn godt for dig?

Søvn er vigtigt! Vi ved det jo godt, men så blev man lige faget af en serie på Netflix (damn you!). Og det siges at man bliver pænere. Huden gør i hvert fald. De sorte rende under øjnene mindskes og man får også mere overskud når man er veludhvilet.  Når man er træt får man lyst til junkfood og det skal man helst undgå når man lever et antiinflammatorisk liv. Træthed dræber sexlyst. Ved manglende REM-søvn bliver man dummere. Altså man får i hvert fald svært ved at optage ny viden og man får også svært ved at koncentrere sig. Når man er træt har man nemmere ved at svinge i sit humør, man mangler overskudet til at tænke klart og træffe fornuftige beslutninger. Immunforsvaret svækkes i takt med at trætheden stiger, og ligeledes gør streshormonerne.

Der er derfor utroligt mange grunde til at få sig en god nats søvn. Og det vil jeg gerne hjælpe med. Her er lidt vejledning samt ting der kan gøre soveoplevelsen bedre for dig.

  • Hvis du skal i bad inden du skal i seng, bør du være færdig ca. halvanden time før du skal sove. Det varme og kolde vand sætter blodomløbet i gang og frisker fremfor at berolige.
  • Gear ned en time inden sengetid.
  • Sluk fjernsynet, computer og andre elektroniske genstande en time inden du skal sove. Impulserne skaber uro i din underbevidsthed og gør det sværere at falde i søvn.
  • Nogle har glæde af at lave nogle mindfullness-/meditations-øvelser. De hjælper dig til at slappe af og give slip på de mange tanker der ellers kan flyve rundt i hovedet.
  • Undlad at spise lige inden du går i seng.
  • Koffeinholdige drikke er NO GO i timerne op til sengetid. Her er det svært at sige præcis hvor tæt på. Nogle er mere følsomme over for koffein end andre. Personligt skal jeg slet ikke drikke kaffe om aftenen, men kan godt drikke en cola light en times tid inden sengetid.
  • Det er ikke nogen dårlig idé med noget varmt at drikke, men hold dig til enten et glas varmt vand eller te uden koffein. Prøv f.eks. Pukkas Night Time te.
  • Overstå aftenritualerne i roligt tempo; tandbørstning, fjerne make up osv.

 

 

De fysiske rammer på soveværelset når du skal sove bedre:

  1. Sørg for at temperaturen er ca. 16-20 grader.
  2. Luft ud i løbet af dagen, så rummet ikke er for indelukket.
  3. Ingen fjernsyn!
  4. Skiftsengetøjet hver anden uge.
  5. Vask/rens dyner ca hvert halve år
  6. Støvsug værelset et par gange om ugen, men helst ikke lige inden du skal i seng.
  7. Visse planter har en gavnlig effekt på indeklimaet; Aloe vera, Svigermors skarpe tunge, lavendel m.fl.
  8. Undgå sengetøj med kemikalier, da du ofte ligger med næsen godt begravet i tekstilerne. Brug f.eks. det GOTS certificerede bomuldssengetøj fra det danske mærke YAI YAI.
  9. Rolige farver i værelset.
  10. Ingen unødvendig pynt/dekoration i værelset. Selvfølgelig må der gerne være noget, men det skal ikke være overdynget med nips eller medaljeskabet med alle dine svømmemedaljer.
  11. Sluk lyset. Ingen lys om natten. Og gode gardiner der holder lyset ude fra eventuelle gadebelysning o.lign. Nogle har også glæde af en sovemaske.
  12. Så læste jeg en gang at man ikke må spejle sig om natten – altså at man ikke må have et spejl, der peger mod senge om natten, da det i følge feng shui giver uro. Om det er rigtigt skal jeg ikke kloge mig på, men nu kan jeg ikke sove roligt, hvis jeg kan se mig selv i et spejl fra sengen…

Sov godt!

– Helle

 

 

Photo Credit: Pukka, Popsugar, Pinterest, YAI YAI

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar